Komunikacja miejska

Autobusy, tramwaje, metro... cokolwiek do nas dojeżdża lub dojeżdżać by mogło.
Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4235
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: YOGItheBEAR » 13 lut 2013, 19:53

Marlas, tyle, że dużo zależy od nas samych. Jestem zwolennikiem orania i następnie plewienia chwastów. To że będą, to pewne, ale czy stanowią wystarczająco dobry powód, żeby nie orać? Gdyby cała ludzkość nie wierzyła w to, że jednak warto, to do dziś byśmy skóry kamieniem łupanym drapali... ;)
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
marlas
tubylec
tubylec
Posty: 537
Rejestracja: 16 gru 2010, 8:02

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: marlas » 13 lut 2013, 16:59

Yogi - też zwiedziłem wiele zachodnich miast i widziałem tam mnóstwo fajnych rozwiązań. Ale niestety za często widzę, jak się kończy przenoszenie zachodnich pomysłów na polskie realia. Przykłady? Dwa pierwsze, jakie przyszły mi do głowy: tam stawia się wysoki czy pomalowany krawężnik albo sadzi zaraz za nim trawnik i ludzie nie parkują. U nas - wiadomo. Tam stawia się próg zwalniający, to ludzie zwalniają. Tutaj objeżdża się progi trawnikiem (np. na Klimczaka).
I przez to wszystko bliżej mi do realisty. Niestety...

konkus - rozporządzenie o ekranach poszło "do poprawki". Na szczęście :) I teraz już zdaje mi się, że nie dotyczy Al. RP. Ale to jest nieco szerszy temat i trzeba by tu wspomnieć coś o podpisywaniu różnych umów (typu Natura2000) przed planowaną wielką rozbudową sieci drogowej...

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: konkus » 13 lut 2013, 16:29

marlas pisze:konkus - szerokość pasów ruchu reguluje odpowiednie rozporządzenie. Dla dróg głównych na terenie zabudowanym (prędkość projektowa 50/60 km/h) minimalna szerokość pasa to 3,5m, czyli tyle samo, co na autostradzie i drodze ekspresowej. Dla dróg zbiorczych (40/50/60 km/h) dokładnie tyle samo.
W myśl innego rozporządzenia (a może tego samego?) wzdłuż całej al. RP wkrótce trzeba by postawić ekrany akustyczne. Chyba że ostatnie złagodzenie tego rozporządzenia wystarczy, aby uratować al. RP przed autostradyzacją.
Jak więc widać, czasem rozporządzenie jest dostosowywane do rzeczywistości, a nie tylko rzeczywistość do (czasem nienajszczęśliwszych) rozporządzeń.
YOGItheBEAR pisze:marlas, ja jestem dziwny. A może po prostu jestem idealistą? Byłbym gotów przystać na "Mały Wiedeń" nawet, jeśli kosztowałoby mnie to zmianę przyzwyczajeń. Jak pisałem jestem zatwardziałym motorniczym, a przejażdżkę zbiorkomem traktuję jak okresową fanaberię (miewam takie dziwaczne napady, jak przemieszczam się czasem po miescie w ciągu dnia ;) )... Jeśli jednak miałoby to służyć dobrej sprawie... Obiecuję, że jak zrobią nam ten tramwaj, to odstawię samochód. Hawk!
Yogi, po co czekać na tramwaj?
Wystarczy 422, byle jeździło regularnie, przynajmniej co 10 minut, a w szczycie i częściej. I puszczenie 117 z Branickiego zamiast spod McDonaldsa, żeby był bezpośredni dojazd do biurowego Zagłębia Białych Kołnierzyków na Służewcu.
Ja jako idealista mogę ślubować, że po spełnieniu tych dwóch wymagań kupuję Kartę Miejską i sprzedaję jeden samochód. Howgh! :)

Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4235
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: YOGItheBEAR » 13 lut 2013, 15:57

marlas, ja jestem dziwny. A może po prostu jestem idealistą? Byłbym gotów przystać na "Mały Wiedeń" nawet, jeśli kosztowałoby mnie to zmianę przyzwyczajeń. Jak pisałem jestem zatwardziałym motorniczym, a przejażdżkę zbiorkomem traktuję jak okresową fanaberię (miewam takie dziwaczne napady, jak przemieszczam się czasem po miescie w ciągu dnia ;) )... Jeśli jednak miałoby to służyć dobrej sprawie... Obiecuję, że jak zrobią nam ten tramwaj, to odstawię samochód. Hawk!

Naprawdę - mamy potencjał, tylko nie wolno nam myśleć partykularnym tu i teraz. Przeszedlem na piechotę niemal całą Kopenhagę, widziałem błędy popełnione przy rozbudowie Luksemburga... Mamy możliwość w Wilanowie zacząć budować lepszą Warszawę. Czemu więc nie?
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
marlas
tubylec
tubylec
Posty: 537
Rejestracja: 16 gru 2010, 8:02

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: marlas » 13 lut 2013, 15:50

konkus - szerokość pasów ruchu reguluje odpowiednie rozporządzenie. Dla dróg głównych na terenie zabudowanym (prędkość projektowa 50/60 km/h) minimalna szerokość pasa to 3,5m, czyli tyle samo, co na autostradzie i drodze ekspresowej. Dla dróg zbiorczych (40/50/60 km/h) dokładnie tyle samo. Dopiero dla dróg lokalnych (jedna jezdnia, 30/40 km/h) minimalna szerokość to 3m.

konkus, yogi - nie zapominajmy, że zmiana przyzwyczajeń transportowych mieszkańców MW wymaga zmian nie tylko w Miasteczku, ale w całej Warszawie. Dopóki w CAŁYM mieście komunikacja zborowa nie polepszy się na tyle, żeby dla co drugiego z naszych sąsiadów dojazd do pracy nie oznaczał trzech przesiadek, dopóty nie wysiądą z samochodów. Zazwyczaj powołujemy się tu na przykłady zachodnich miast, gdzie "zbiorkom" działa doskonale, metro ma po kilka-kilkanaście linii, a często i klimat bardziej sprzyja rowerzystom. Oczywiście czekam z utęsknieniem na takie zmiany, ale w naszych warunkach potrwają one kilka dekad. Sorki, Yogi - nie chciałbym w tym czasie ponosić kosztów proponowanego przez Ciebie eksperymentu. A Ty jesteś pewny, że chcesz? ;)

Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4235
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: YOGItheBEAR » 13 lut 2013, 15:23

Konkus, pisałem o tym już parę razy - krok pierwszy to eliminacja tranzytu. Dlatego potrzebna jest Nowokabacka (Konstanicn-Ursynów); dlatego konieczny jest POW (Konstancin-Służewiec); dlatego trzeba walczyć o Czerniakowską-Bis (Konstancin-Centrum). Kolejny etap to kanalizacja tego, co zostanie i odzyskanie serca dzielnicy dla ludzi. Nie wolno nam też zapominać, że komunikacja publiczna również wymaga ulic i to szerszych niż smart-for-two...

Mając Branickiego i Ciszewskiego na Ursynów (metro) i tramwaj - mamy ogromną szansę realnie wyrugować znaczną część indywidualnego transportu samochodowego nie przez zakazy, ale przez wskazanie sprawniejszego sposobu przemieszczania po mieście. Ja rozumiem, że zaraz podniosą się głosy, że na razie tego nie ma i nie wiadomo kiedy będzie... Dlatego sugeruję dobrowolnie zostać królikiem doświadczalnym...

Mój pomysł (właśnie się urodził) jest taki, żeby spróbować zaproponować Warszawie, że chcemy być lokalnym eksperymentem wiedeńskim... Że mamy wizję rozwoju dzielnicy, która docelowo zwiększy wpływy do kasy miasta i zmniejszy koszty. Że dobrowolnie pozwolimy na sobie przetestować te rozwiązania, które potem będzie można rozszerzyć na całe miasto... Damy coś od siebie w zamian za zrobienie z "Malego Lublina" - "Małego Wiednia"... Swój Schloß Schönbrunn i Votivkirche w budowie już mamy... ;) Teraz czas na Filharmonię (Oś), Volksgarten i Rathaus oraz... no właśnie - to "coś" sportowego w rożku przy Wilanowskiej... ;) I lokalne Stephansplatz zamiast GalWilu... ;)
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: konkus » 13 lut 2013, 14:55

YOGItheBEAR pisze:konkus, centrum przyjazne pieszym i turystom powinno powstać w miejscu obecnego skrzyżowania Przyczółkowej i Wilanowskiej. W środku Wilanowa, a nie Miasteczka. Jesteśmy jedną dzielnicą a nie zbiorem funkcjonujących "sobie" osiedli.
Jedno nie wyklucza drugiego. Zauważ, że wiedeńska koncepcja nie mówi o tworzeniu wysp komfortu (np. w centrach dzielnic) pośród morza syfu samochodowego. Ani o przerzucaniu ruchu samochodowego między sąsiednimi ulicami niczym gorącego kartofla. Tam dominacja pieszego nad samochodem, i komunikacji zbiorowej nad indywidualną, ma dotyczyć KAŻDEGO miejsca w mieście (oczywiście w domyśle pomijając autostrady).

Nie chodzi o to, żeby ruch samochodowy z Przyczółkowej przerzucić na al. RP, czy odwrotnie. Chodzi o to, żeby ludzie woleli w ogóle nie wsiadać do samochodu, tylko udać się spacerkiem (w miłym, parkowym otoczeniu) na pobliski przystanek (pobliski, a nie oddalony o 1km, jak to często ma miejsce dzisiaj w MW), z którego np. co 3 minuty odjeżdża autobus w pożądanym kierunku. Szybki autobus - bo, dzięki zmniejszeniu liczby samochodów indywidualnych, nie stojący w korkach (tak jak ma to miejsce dzisiaj).

Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4235
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: YOGItheBEAR » 13 lut 2013, 14:48

konkus, centrum przyjazne pieszym i turystom powinno powstać w miejscu obecnego skrzyżowania Przyczółkowej i Wilanowskiej. W środku Wilanowa, a nie Miasteczka. Jesteśmy jedną dzielnicą a nie zbiorem funkcjonujących "sobie" osiedli. W tym kontekście Al.Rzeczypospolitej to już nieco peryferie koncepcji, choć oczywiście nie ma oznaczać "linii maginot'a". Jej kształt jest generalnie właściwy - brakuje tylko oprzyrządowania w postaci świateł na skrzyżowaniu z Osią Królewską i... to taki świeży pomysł po ostatnich wycieczkach zagranicznych... przejść dla pieszych z sygnalizacją w połowie drogi pomiędzy Klimczaka i Osią oraz Osią i Wilanowską. Gwarantuję Ci, że w takim układzie średnia predkość spadłaby do oczekiwanej 30-50km/h bez strat na przepustowości. Niektórzy byc może stwierdza, że sie radykalizuję, ale... wystarczy pojeździć po Europie, żeby zobaczyć, że to działa, a wcalenie jest aż tak uciążliwe dla ruchu kołowego.

Prawdę powiedziawszy - im więcej o tym myślę tym bardziej widze, że to ma sens. mamy w Wilanowie "kurzą stopkę" w postaci Klimczaka, Osi i Wilanowskiej. Klimczaka domyka ŚOB, Wilanowska omal udało się domknąć "quasi-stadionem" PZPNu. Teraz jak federacja piłkarska zrezygnowala z budowy - można ten punkt zagospodarowac inaczej - byle zgodnie z jakąś fajną większą koncepcją - żeby Wilanowska z Palacu prowadziła "dokądś". Generalnie ogólnie sport pasuje mi do koncepcji (hala widowiskowa?). Na koniec - byłoby świetnie domknąć Oś jakąś spektakularną formą, która pomieściłaby instytucję kultury. Proponowalem gmach filharmonii/teatru muzycznego formą nawiązujący do obozu wezyra - na podobny metaforyczny kształt jak opera w Sydney nawiązuje do żagli... Mielibyśmy wtedy piękny metaforyczny układ "pałacu królewskiego", "domu bożego", "świątyni sztuki" i "areny sportowej" a wszystko to zbiegałoby się w parku miejskim na progu ratusza - lokalnego forum demokracji... Piekne, nie? Sprzedałoby sie w ulotkach promocyjnych miasta... ;)
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: konkus » 13 lut 2013, 13:52

Rozmiar w sensie niemal autostradowej szerokości pasów ruchu - jest wadą. Potok samochodów pędzących ok. 100km/h nie łączy, a dzieli dzielnicę. Taką właśnie funkcję pełni ul. Sobieskiego i jej przedłużenie - al. RP. Ani to miejsce dla pieszych, ani dla turystów. Niestety. :(

Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4235
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: YOGItheBEAR » 13 lut 2013, 13:32

Ależ rozmiar Al.RP nie jest wadą, tylko szansą Wilanowa (choc może nie samego Miasteczka). Jest szansą na ponowne połączenie dzielnicy w jedną całość przyjazną pieszym i turystom (o czym pisałem w paru innych wątkach)...
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: konkus » 08 lut 2013, 13:45

Wiesz marlas, z samochodu zrezygnowałem jakiś czas temu. Póki mieszkam poza Warszawą (i Polską). Właśnie dlatego, że... jest to możliwe, dzięki wieloletniej spójnej polityce pro-ludzkiej i anty-samochodowej prowadzonej w wielu europejskich krajach. Nawet sobie nie wyobrażasz, o ile przyjemniej żyje się w takim pro-ludzkim mieście!

Marzę o tym, żeby docelowo stało się to możliwe również w Warszawie, a przynajmniej na jej najbardziej cywilizowanym osiedlu.

Zresztą - kolejny przykład:
http://wyborcza.pl/magazyn/1,130897,133 ... ochod.html

Awatar użytkownika
marlas
tubylec
tubylec
Posty: 537
Rejestracja: 16 gru 2010, 8:02

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: marlas » 08 lut 2013, 13:14

konkus pisze:- zapanowanie nad chaosem parkingowym (nie budując nowe parkingi, ale ograniczając liczbę samochodów)
Tak dla wyjaśnienia - konkus, sam zamierzasz zrezygnować z samochodu?
Czy tylko oczekujesz tego od wszystkich innych? ;)

Awatar użytkownika
bierute
autochton
autochton
Posty: 1398
Rejestracja: 04 kwie 2008, 12:39

Re: Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie

Post autor: bierute » 02 lut 2013, 16:33

Wydaje mi się, ze głównym problemem nowotworzących sie części miasta jak MW jest zbyt kurczowe trzymanie się dalekosiężnych planów. Tak jak w przypadku wspomnianej wcześniej koncepcji Al.Rp. W koncepcji sprzed 10 lat Al.Rp miała być przelotówką od Sobieskiego do mniej więcej Powsina. A póki co, nie ma kasy na wykup gruntów pod Branickiego, pod al.Rp nie ma co w ogóle gadać, więc ta trasa powstanie za... 10, 20 lat, nigdy (bo ruch pójdzie Branickiego)? Ale dwa pasy już od Branickiego są, skrzyżowanie z Klimczaka ma po 4 (!!!) pasy na południe i północ, a dalej przy szpitalu wyłożony płytami pas pod przyszłe (?) jezdnie zieje pustką, śmietnikiem i brudem. Bo nie opłaca się tego terenu uporządkować, przecież za 20 lat moze tam będzie droga? Zamiast z mniejszym zadęciem zbudować mniejsze uliczki, pomiedzy nimi posadzić trawę i postawić ławki... A tak al. Rp jest jakims niefunkcjonalnym kikutem, osiedlową autostradą donikąd, która swoim rozmachem i zorganizowaniem absolutnie nie odpowiada dzisiejszym (i przez najbliższe 10 lat pewnie też) potrzebom mieszkańców...

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Miasteczko Wilanów - najwygodniejsza dzielnica w Europie?

Post autor: konkus » 01 lut 2013, 10:40

Jak myślicie, czy jesteśmy w stanie uczyć się od najlepszych? Skoro już mieszkamy w jednej z najwygodniejszych dzielnic w Polsce, może pora sięgnąć wyżej?

Na przykład biorąc przykład z Wiednia:
http://www.instytutobywatelski.pl/13120 ... sto-europy

Główną strategię Wiednia można streścić następująco:
Wszelkie potrzeby transportowe miasta nie mogą wpłynąć na pogorszenie jakości życia mieszkańców. Oznacza to priorytetyzację działań na rzecz zaspokajania potrzeb transportowych mieszkańców wedle schematu „transport pieszy – komunikacja zbiorowa – transport rowerowy – transport samochodowy”.


W przypadku MW oznaczałoby to na początek:
- zapanowanie nad chaosem parkingowym (nie budując nowe parkingi, ale ograniczając liczbę samochodów)
- likwidację sporej części płotów, co umożliwiłoby łatwiejszą i przyjemniejszą komunikację pieszą
- zmiana filozofii al. RP (obecnie to arteria samochodowa, a nie aleja)
- zwiększenie liczby autobusów kursujących z/do MW

Awatar użytkownika
JollyRoger
osadnik
osadnik
Posty: 279
Rejestracja: 30 maja 2011, 22:01
Lokalizacja: Wilanów Zawady
Kontaktowanie:

Re: Trasy wariantowych linii 163 i 164 do przystanku Powsine

Post autor: JollyRoger » 07 gru 2012, 15:50

Nie jest to jakiś specjalny ukłon ze strony ZTM, raczej przywrócenie stanu sprzed mniej więcej dwóch lat. Ale oczywiście to dobra wiadomość dla dzieci, które do tych szkół jeżdżą, a trochę ich jest :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Komunikacja publiczna”