Tramwaj do Wilanowa

Autobusy, tramwaje, metro... cokolwiek do nas dojeżdża lub dojeżdżać by mogło.
maryczka
przybysz
przybysz
Posty: 4
Rejestracja: 25 cze 2008, 13:07

Post autor: maryczka » 25 cze 2008, 13:14

O lini tramwajowej wspominają developerzy, ale pewnie teraz największe nakłady idą na infrastrukture do EURO 2012 :-|

DEROBSON
bywalec
bywalec
Posty: 149
Rejestracja: 04 sty 2008, 13:39

nowy pomysł odnośnie tramwaju na Wilanów - tramwaj prywatny

Post autor: DEROBSON » 28 maja 2008, 10:50

pisze o tym dzisiejsza gazeta Stołeczna

Nowe pomysły na linię tramwajową do Wilanowa. Ratusz, który nie ma nią pieniędzy, chce, żeby zbudował ją prywatny inwestor. Niektórzy specjaliści przestrzegają jednak przed takimi eksperymentami
Nie tylko o tramwajach, ale też o całej warszawskiej komunikacji dyskutowano wczoraj w czasie debaty zorganizowanej przez Krajową Izbę Gospodarczą. Przedsiębiorcy przestrzegali przed komunikacyjnym koszmarem, który grozi Warszawie, jeśli nie powstaną obiecane od lat inwestycje np. most Północny czy druga linia metra. Krytykowali decyzje przesunięcia w czasie budowy linii tramwajowej wzdłuż ul. Sobieskiego na Stegny i do Wilanowa, gdzie na dawnych polach uprawnych powstaje nowa dzielnica dla 60 tys mieszkańców. Tramwaje miałyby dotrzeć do pl. Unii Lubelskiej. Równocześnie powstałoby przedłużenie tej linii na Ochotę - wzdłuż Rakowieckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiego 1920 r. do Dworca Zachodniego. Po torach jeździłyby nowoczesne, ciche tramwaje.

Szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji Mieczysław Reksnis zdradził wczoraj najnowszy pomysł na budowę tego połączenia. W sytuacji, gdy w najbliższych latach mnóstwo pieniędzy pochłonie budowa metra, dwóch mostów i kilku ważnych arterii, linię miałby wytyczyć prywatny inwestor. - Rozważamy jej budowę w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego - zapowiedział dyr. Reksnis. Oznacza to, że prywatna firma wyłożyłaby pieniądze na inwestycję, a potem eksploatowała linię przez minimum 30 lat. W tym czasie ratusz płaciłby jej za wożenie pasażerów. Problem jednak w tym, że w Polsce partnerstwo publiczno-prywatne nie funkcjonuje, bo odpowiednia ustawa, która została uchwalona w 2005 roku ma wady. Rząd nie pali się zaś do jej nowelizacji. Mieczysław Reksnis twierdzi, że są szanse, by wspólnie z Ministerstwem Gospodarki rozwiązać ten problem.

Niektórzy eksperci uważają jednak, że to bardzo ryzykowna droga. - Miasta europejskie nie mają dużych doświadczeń z budową linii tramwajowych w takim systemie. Jedna powstała w Londynie, ale władze miasta chcą ją teraz odkupić od prywatnej firmy, bo nie radzi sobie z zarządzeniem - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Przekonuje, że ratusz mimo ogromnych wydatków może znaleźć pieniądze na budowę nowych linii tramwajowych. - Pani prezydent obiecała, że miasto będzie czerpać duże zyski ze sprzedaży majątku np. Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego czy terenów miejskich. Niestety, są to niespełnione zapowiedzi - wytyka Adrian Furgalski.

Szef Metra Warszawskiego Jerzy Lejk zarzekał się za to wczoraj, że jak najszybciej zostanie wybrany wykonawca centralnego odcinka drugiej linii metra od ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Zgodnie z przewidywaniami opóźni się jednak otwarcie ofert cenowych. Na razie przesunięto ten termin z 26 maja na 3 czerwca. W metrze nie wykluczają kolejnych przesunięć. Mimo to szanse na to, ten odcinek powstanie przed Euro 2012 są nikłe.


Źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna


i link do tekstu na stronie wyborczej

http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,5251837.html

Woytek
osadnik
osadnik
Posty: 460
Rejestracja: 06 gru 2006, 18:28

Post autor: Woytek » 15 lut 2008, 10:11

Wydaje mi się, że gdy ukończą budowę Świątyni Opaczności Bożej to tramwaj powstanie w tempie ekspresowym. Większy elektorat będzie tego domagał się.
A tymczasem budowa stoi wiec i tramwaj odpuścili sobie. Taka kolej rzeczy niestety :evil:

Awatar użytkownika
robert_kudelski
osadnik
osadnik
Posty: 343
Rejestracja: 28 lip 2006, 13:13

Post autor: robert_kudelski » 14 lut 2008, 22:07

A gdybysmy tak my nie chcieli "wylozyc" swoich podatkow i czekajacych nas za chwile doplat do PITu? Miala byc decentralizacja prawda? Skoro bedziemy tworzyli praktycznie nowa dzielnice to dlaczego nie mozemy decydowac o jej przyszlosci? Moze czas na ostrzejsze dzialania? Niech zrobi sie cieplej. Chyba dawno demonstracji przed siedziba prezydenta miasta nie bylo.
pozdr
robert_kudelski

staszek75
radny (do 3 postów dziennie)
radny (do 3 postów dziennie)
Posty: 594
Rejestracja: 16 gru 2006, 17:19

Post autor: staszek75 » 14 lut 2008, 21:57

Tramwaj ma tę zaletę, że go już zaprojektowano i obiecywano zakończenie budowy do 2011, że wiadomo że się da zbudować, wiadomo ile kosztuje, i co ważniejsze, że projekt wskazuje na dochodowość tej inwestycji.

Jest naprawdę wszystko jedno czy będzie to szybki tramwaj, metro czy inny nowoczesny system komunikacji, ważne żeby cokolwiek powstało. A dzisiaj barierą są pieniądze, których miasto nie chce wyłożyć. Nie chce ich wyłożyć ani na tramwaj, ani na metro. I to jest właśnie problem który trzeba rozwiązać.

DEROBSON
bywalec
bywalec
Posty: 149
Rejestracja: 04 sty 2008, 13:39

Post autor: DEROBSON » 14 lut 2008, 15:45

lepiej dobijać się o tramwaj , metro to mrzonka , zwłaszcza że Wilanów taki nieco bagienny jest , te kanały ( oś królewska) skądś się wzięły

Sebol
bywalec
bywalec
Posty: 169
Rejestracja: 06 sty 2008, 16:55

Post autor: Sebol » 13 lut 2008, 21:53

robert_kudelski pisze:Staszku dajmy spokoj tramwajom. Glosne, kolizyjne, wolne. Bedziemy walczyc o metro. Dzis podobno zdecydowano o 3 linii. Moze narysujemy miastu 4 albo i 5? Do samego Konstancina. I szybciej niz w 2023 :)
Ale to już chyba nie za naszego życia, prędzej nasze dzieci w wieku podeszłym doczekają takiej komunikacji. Walczyć zawsze warto o kolejną nitkę w str. Wilanowa.

Awatar użytkownika
robert_kudelski
osadnik
osadnik
Posty: 343
Rejestracja: 28 lip 2006, 13:13

Post autor: robert_kudelski » 13 lut 2008, 15:26

Staszku dajmy spokoj tramwajom. Glosne, kolizyjne, wolne. Bedziemy walczyc o metro. Dzis podobno zdecydowano o 3 linii. Moze narysujemy miastu 4 albo i 5? Do samego Konstancina. I szybciej niz w 2023 :)
pozdr
robert_kudelski

staszek75
radny (do 3 postów dziennie)
radny (do 3 postów dziennie)
Posty: 594
Rejestracja: 16 gru 2006, 17:19

Tramwaj do Miasteczka Wilanów

Post autor: staszek75 » 12 lut 2008, 21:51

W dziale prasówka pisaliśmy ostatnio o linii tramwajowej, której miasto nie chce nam zbudować przez kilkanaście następnych lat. Szczegóły projektu, którego finansowanie niedawno upadło, znajdują się pod poniższym linkiem:
http://www.transeko.pl/prace/Banacha_Wilanow.pdf

Jest to analiza wykonana przez brytyjską firmę Faber Maunsell na zlecenie miasta. W dokumencie można znaleźć m.in. projektowany przebieg trasy.

Co ciekawe, powyższa analiza wskazuje na wysoką rentowność inwestycji, co tym bardziej każe zadać pytanie, dlaczego akurat ta inwestycja wypadła z planów inwestycyjnych miasta. Stowarzyszenie lobbuje i będzie lobbować zmianę decyzji.

S.

arkan
przybysz
przybysz
Posty: 43
Rejestracja: 02 sie 2006, 17:47

tramwaj w Wilanowie ok.2013-2014r.

Post autor: arkan » 24 wrz 2006, 21:30

Cytat za Wyborczą"Nadchodzi era nowoczesnych tramwajów. Ciche wagony pojadą z Dworca Zachodniego przez Pole Mokotowskie i ul. Sobieskiego do Świątyni Opatrzności i Miasteczka Wilanów
Nowa trasa tramwajowa z Wilanowa na Ochotę"Gazeta" dotarła wczoraj do świeżo ukończonych planów nowej linii. Szykuje się mała rewolucja, bo na trasę z Wilanowa na Ochotę planiści chcą puścić 45 tramwajów z drzwiami po dwóch stronach i z kabinami dla motorniczego na obu końcach składu. - To o tyle korzystne, że linię można będzie otworzyć już po zbudowaniu jej fragmentu. Trzeba tylko zamontować zwrotnice do zawracania - proponuje dr Andrzej Brzeziński, który razem firmą Faber Maunsell przygotował studium nowej trasy. Tramwaje Warszawskie potrzebują je, żeby do inwestycji dołożyła się Unia Europejska.

Do Wilanowa tramwaje jeździły już przed i po wojnie. Dwukrotnie linię wytyczano wtedy wzdłuż Czerniakowskiej i Powsińskiej. Ostatecznie znikła w latach 70. podczas wytyczania Wisłostrady. Teraz niskopodłogowe wagony będą startować z pętli na Polach Wilanowskich u zbiegu przyszłej al. Rzeczpospolitej (przedłużenie ul. Sobieskiego) i ul. Pałacowej (dojazd do Parku Natolińskiego). Tu znajdzie się parking typu "Parkuj i jedź" dla kierowców z Konstancina- Jeziorny. Dalej tramwaje pojadą w stronę Miasteczka Wilanów, Świątyni Opatrzności Bożej i w pasie zieleni między jezdniami ul. Sobieskiego. Nietypowe rozwiązanie projektanci wymyślili między ul. Idzikowskiego a Gagarina. Tu po torowisku razem z tramwajami po raz pierwszy w Warszawie będą jeździć autobusy. Samochodom zostaną po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Wcześniej planowano, że nowa linia dotrze aż na Wolę. Jednak rezerwowany dla tramwajów środkowy tunel przy Dworcu Zachodnim kilka lat temu przeznaczono dla samochodów. Wagony zawrócą więc w okolicy dworca. Dotrą tam z Puławskiej przez Rakowiecką do al. Niepodległości. Tory wrócą tu po blisko 40 latach. Kierowcy będą mieli po jednym pasie w każdym kierunku i pas do parkowania. Najprawdopodobniej znikną stąd za to autobusy.

Z Rakowieckiej tramwaje pojadą w prawo w ul. św. Andrzeja Boboli i tuż przy ul. Rostafińskich przetną Pole Mokotowskie. - Ono na pewno na tym nie ucierpi, bo nowe wagony będą bardzo ciche - uspokaja Andrzej Brzeziński. Przed al. Żwirki i Wigury tory ostro skręcą w prawo i zaraz w lewo na pas zieleni między jezdniami ul. Banacha

Trawą tory zostaną obsiane niemal na całej długości linii. Nową trasą tramwaje będą kursować szybko. Podróż z Miasteczka Wilanów do centrum potrwa 18-20 minut. Na razie przewiduje się uruchomienie dwóch linii - z Wilanowa na Marymont i z Wilanowa do Dworca Zachodniego.

Tramwaje Warszawskie liczą, że jeśli do budowy wartej kilkaset milionów złotych dołoży się Unia Europejska, to w 2011 lub 2012 r. będzie gotowy odcinek z Dworca Zachodniego przez Pole Mokotowskie do Puławskiej. Dwa lata później byłaby oddana linia do Wilanowa.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Komunikacja publiczna”