Tramwaj do Wilanowa

Autobusy, tramwaje, metro... cokolwiek do nas dojeżdża lub dojeżdżać by mogło.
staszek75
radny (do 3 postów dziennie)
radny (do 3 postów dziennie)
Posty: 594
Rejestracja: 16 gru 2006, 17:19

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: staszek75 » 11 kwie 2012, 18:29

Hmm... Czuję się trochę jak ktoś, kto ma uzasadnić po co są potrzebne autostrady albo dlaczego powinniśmy mieć w Warszawie drugą linię metra. No ale nic, spróbujmy.

1/ generalnie komunikacja publiczna jest OK, a samochody są BE.
Jest to zapisane w strategii Warszawy i ma to sens, bo wraz ze wzrostem metropolii dojazd samochodem gdziekolwiek znacznie się wydłuża. Jeżeli nie przesiądziemy się w większym stopniu w zbior-kom, będzie coraz gorzej. W strategii zapisano m.in. że planuje się w bliżej nieokreślonej przyszłości wprowadzić opłaty za wjazd do centrum, więc za powiedzmy 10 lat możemy się spodziewać że podróż samochodem do centrum albo będzie trwać grubo ponad godzinę albo kosztować codziennie dodatkowe 10 czy 20 zł nie uwzględniając inflacji.

2/ Sobieskiego i Wilanowska będą coraz gorzej przejezdne
Dzisiejszy ruch na ww. ulicach to nic w porównaniu z tym, co będzie za kilka lat. W naszej okolicy co 5 lat może przybywać nawet 10 tys. ludzi i większość osób w tzw. wieku produkcyjnym, w godzinach szczytu będzie napierać w tym kierunku.

3/ tramwaj ma gwarantować dojazd do centrum w mniej niż 20 minut
Bez tramwaju pozostanie nam wyłącznie autobus, który co raz bardziej będzie utykał w korkach. Metra nam raczej nie wybudują, nawet takiego "skromnego" na Ursynów. Pierwsza linia metra zresztą jest już i tak bardzo obciążona w szczycie, więc dodatkowe 20 tys. ludzi z Wilanowa na pewno jej nie pomoże. Zresztą konkurujemy tutaj z innymi doczepkami - np. dociągnięcie metra do Józefosławia czy Piaseczna. 217 do metra będzie z czasem coraz gorszą alternatywą, także z uwagi na obłożenie tego ostatniego. Pomijam już fakt, że 217 + przejście + oczekiwanie + metro, to się robi już 40 minut do centrum. W dyskusji typu "może zamiast tramwaju coś innego" warto zwrócić uwagę na zaawansowanie projektu tramwaju. Wydano już sporo kasy na analizy, coś tam nawet kiedyś planowano w konkretnych latach, jest rezerwa pod tramwaj na całej długości, Tramwaje Warszawskie są przekonane i mają na temat inwestycji pozytywną opinię (czekają na miasto). Wszystko inne to praca od początku, raczej bez szans powodzenia.

4/ tramwaj nie tylko dla nas
Omawiana linia miała obsługiwać nie tylko nas, ale także cały Wilanów (np. Powsin czy Stary Wilanów / Wilanów Wysoki) i Stegny, a w zasadzie wszystkie budynki wzdłuż Sobieskiego. Zapewne także Konstancin przy koncepcji dojazdu samochodowego do parkingu P+R.

Istnieje całe studium na ten temat, wykonane przez brytyjską firmę konsultingową, które pokazuje, że na tramwaj znajdą się chętni i co ciekawe, że taka linia będzie się opłacać (przychody z biletów zwrócą inwestycję):
http://siskom.waw.pl/kp-tramwaj_wilanow.htm

Tramwaj miał być realizowany w technologii cichej, cokolwiek to znaczy. Wiemy że ciche pojazdy już istnieją, więc to nie jest żadne science fiction. Więc nie bardzo wiem, jakie miałyby być wady takiego rozwiązania. Będzie dodatkowy pojazd w al.RP, ale za to być może nieco mniej samochodów, które pojawią się tu niechybnie wraz z ciągnięciem al.RP dalej na południe (ma dochodzić w przyszłości pod sam Konstancin).

Pozdrawiam,
Staszek
SMMW

Awatar użytkownika
buba
tubylec
tubylec
Posty: 680
Rejestracja: 16 wrz 2009, 12:54

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: buba » 11 kwie 2012, 17:47

staszek75 pisze:Tak, zdecydowanie sprawę tramwaju trzeba stale drążyć. Jak skończą linię na Tarchomin, to będą planować kolejne i nasza jest w czołówce, co można przeczytać np. w aktualnej strategii transportowej miasta:
No, to drazmy.
Czy ktos moglby przedstawic argumenty ZA budowa tramwaju na Wilanow? Ja takowych nie znam (znam pare przeciw) i chcialbym sie doinformowac.

staszek75
radny (do 3 postów dziennie)
radny (do 3 postów dziennie)
Posty: 594
Rejestracja: 16 gru 2006, 17:19

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: staszek75 » 09 kwie 2012, 12:52

Tak, zdecydowanie sprawę tramwaju trzeba stale drążyć. Jak skończą linię na Tarchomin, to będą planować kolejne i nasza jest w czołówce, co można przeczytać np. w aktualnej strategii transportowej miasta:

http://strategiatransportowa.um.warszawa.pl/book04.html
"Spośród planowanych w mieście nowych tras tramwajowych największe uzasadnienie funkcjonalno-ruchowe mają:

trasa tramwajowa ul. Kasprzaka-Dworzec. Zachodni-ul.Banacha-pl. Unii Lubelskiej-Wilanów,
trasa tramwajowa pętla Winnica-most Północny-Młociny,
trasa tramwajowa w ciągu ulic Krasińskiego-Budowlana i św. Wincentego, od placu Wilsona do skrzyżowania ul. Budowlana/Odrowąża, i dalej do centrum handlowego w rejonie węzła Trasy AK z ul. Głębocką,
trasa tramwajowa z Tarchomina do pętli Żerań."
Tyle że w wieloletniej umowie miasta z Tramwajami Warszawskimi (do 2027 !) kasy na tę linię brak:
http://www.tw.waw.pl/inwestycje

Więc trzeba się przypominać...

Pozdrawiam,
Staszek
SMMW

Awatar użytkownika
SlawekSlawek
bywalec
bywalec
Posty: 123
Rejestracja: 12 lip 2011, 15:25
Lokalizacja: ADMINIE dodaj MOJĄ!
Kontaktowanie:

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: SlawekSlawek » 08 kwie 2012, 14:24

Mnie też odpisali takie farmazony.
A moze tak jakaś mocniejsza akcja o ten tramwaj!
Wspolie moglibyśmy cos zadziałać!
Stan

Awatar użytkownika
sober
moderator
moderator
Posty: 2073
Rejestracja: 23 sie 2010, 15:12
Lokalizacja: Nowy Wilanów
Typ profilu: Prywatny

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: sober » 06 kwie 2012, 12:20

Tylko się nie daj rozjechać :!:
He had alot to say.
He had alot of nothing to say.
We'll miss him.

Awatar użytkownika
garneck
autochton
autochton
Posty: 1077
Rejestracja: 28 lip 2010, 14:57
Lokalizacja: Ostoja Wilanów
Kontaktowanie:

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: garneck » 06 kwie 2012, 11:16

Idę się ustawiać na przystanek.
The trouble with quotes on the Internet is that you never know if they are genuine. — Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
YOGItheBEAR
ursus adminos terribilis
ursus adminos terribilis
Posty: 4352
Rejestracja: 28 mar 2011, 16:44
Lokalizacja: Royal Axis
Typ profilu: Prywatny

Re: Autobus - Linia 422

Post autor: YOGItheBEAR » 06 kwie 2012, 11:10

Czuwajcie, bo nie wiecie, kiedy Tramwaj przyjdzie... :D
Nie mów 'inni tak robią', ale pomyśl, czy przystoi aby tak robili. Demostenes
Ludzie o niskim poczuciu własnej wartości często skarżą się, że inni traktują ich "z góry".

Awatar użytkownika
garneck
autochton
autochton
Posty: 1077
Rejestracja: 28 lip 2010, 14:57
Lokalizacja: Ostoja Wilanów
Kontaktowanie:

Tramwaj do Miasteczka Wilanów (wydzielony)

Post autor: garneck » 06 kwie 2012, 10:54

Lukor pisze:Informujemy także, że w układzie docelowym planowana jest realizacja trasy tramwajowej w ciągu ulic: Goworka – Spacerowa – Belwederska – Sobieskiego – al. Rzeczypospolitej, która zapewni w przyszłości podstawową obsługę komunikacyjną Miasteczka Wilanów. Wówczas komunikacja autobusowa będzie pełniła funkcję uzupełniającą, zapewniając dowóz do nowej linii tramwajowej oraz do linii metra, a także obsługując obszary oddalone od komunikacji szynowej.
Uśmiałem się jak fretka :mrgreen:
The trouble with quotes on the Internet is that you never know if they are genuine. — Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
Zdrowy
osadnik
osadnik
Posty: 299
Rejestracja: 22 sie 2008, 22:20

Re: Druga linia metra do 2022 r. oraz tory tramw. do Wilanow

Post autor: Zdrowy » 28 kwie 2011, 12:25

Kolejny artykuł o tym samym.
Jedyny tekst o Wilanowie poniżej, całość pod linkiem.

" (...)
Do "pilnego rozpoczęcia" zakwalifikowano budowy linii (tramwajowej - przyp. Zdrowy) przez Spacerową i Sobieskiego na Stegny i do Miasteczka Wilanów.
(...)"

źródło: http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... lety_.html

stepien19
przybysz
przybysz
Posty: 76
Rejestracja: 26 lut 2008, 12:16

Druga linia metra do 2022 r. oraz tory tramw. do Wilanowa

Post autor: stepien19 » 07 kwie 2011, 10:39

Co prawda tylko o tym wspomniano, ale w planach ma się pojawić.

Bilety komunikacji miejskiej zdrożeją w trzech etapach. Podwyżce ma towarzyszyć przyjęcie nowego planu inwestycji: druga linii metra w całości do 2022 r. oraz tory tramwajowe m.in. do Wilanowa i na Gocław
Wczoraj od rana ratusz dementował rewelacje "Rzeczpospolitej" i "Życia Warszawy" o drastycznej skali podwyżek i likwidacji popularnych biletów 20-minutowych. Z artykułów wynikało, że jednorazowe zdrożałyby do 2014 r. z 2,8 do 5,6 zł, zaś 30-dniowe z 78 do 134 zł. - Przewidujemy podwyżki, ale nie aż takie. To nieaktualna wersja zmian, jedna z wielu, którą rozpatrujemy - powiedział "Gazecie" Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza
W styczniu pisaliśmy, że miasto zakłada podwyżkę w tym roku, a jej przegłosowanie przez Radę Warszawy planuje na czerwiec. Tymczasem w marcu projekt nowej taryfy biletowej urzędnicy wysłali do zaopiniowania przez związki zawodowe. Według naszego rozmówcy w ratuszu założenie było takie, by przedstawić im możliwie najwyższe ceny, bo przepisy zabraniają przekraczania skali podwyżki uzgodnionej ze związkowcami. Tymczasem "Rzeczpospolita" uznała tę wersję za pewnik i straszyła już na pierwszej stronie: "Szokujący cennik ZTM. Ratusz szykuje warszawiakom gigantyczną podwyżkę".

Potrzeba pieniędzy na inwestycje

Według Marcina Ochmańskiego ostateczną wersję nowych cen biletów miasto przedstawi do akceptacji radnym w maju. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta informuje, że będzie się to wiązać ze zmianami w wieloletniej prognozie finansowej Warszawy do 2027 r. Trzeba w niej uwzględnić m.in. nowy termin otwarcia drugiej linii metra. - Całą trasę między Bemowem a Bródnem, ale bez odnogi na Gocław, zamierzamy oddać w 2022 r. - powiedział nam wczoraj.

W dodatku Unia Europejska, która dokłada się do tej inwestycji, wymaga, by w czerwcu ratusz podpisał aneks w umowie z Metrem Warszawskim. Jest w niej określona liczba kilometrów, które w kolejnych latach będą pokonywać pociągi. Dzięki temu można zaciągnąć kredyty na kupno nowych wagonów firmy Siemens.

Według dyrektora Ruty w umowie trzeba też zaktualizować termin otwarcia centralnego odcinka drugiej linii. Teraz jest to 1 stycznia 2012 r., nowa wersja mówi o 1 stycznia 2014 r. - Potem chcemy przedłużać tunele według wariantu ateńskiego: trzy stacje w kierunku Targówka i cztery w stronę Bemowa. A jeśli nie będzie na to pieniędzy, to najpierw na Targówek - zapowiada dyrektor Ruta. Końcowy przebieg trasy na Bródnie (czy przez Zacisze do stacji Rembielińska, czy raczej w stronę Zielonej Białołęki) miałby zostać wybrany po dodatkowych analizach.

W czerwcu miasto chciałoby też ustalić listę największych inwestycji tramwajowych na najbliższą dekadę. Leszek Ruta mówi o budowie nowych tras wzdłuż ul. Spacerowej i Sobieskiego na Stegny i do Miasteczka Wilanów, w bok od al. Waszyngtona na Gocław, z Żoliborza na Bródno przez most Krasińskiego i wzdłuż Modlińskiej z Żerania na Tarchomin. - Nie wykluczamy, że tam, gdzie to możliwe, początkowo byłyby to trasy dla autobusów, tak jak np. w Nantes. Chodzi o pozyskanie terenów pod inwestycje. W dalszej kolejności po zdobyciu dodatkowych funduszów byłyby budowane tory i kupowane wagony tramwajowe - planuje Leszek Ruta.
Lepiej raz do roku

W ten sposób tłumaczy pomysł, by radni od razu głosowali nad trzema etapami podwyżek cen biletów - od 1 września 2011 r., od 1 stycznia 2013 r. i od 1 stycznia 2014 r. - W dalszym ciągu mimo wzrostu cen nasze bilety 30-dniowe będą należeć do najtańszych w Polsce. Nie chcemy też likwidować biletów 20-minutowych - zapewnia. W Krakowie miesięczne już teraz kosztują 94 zł, we Wrocławiu - 98 zł, a w Poznaniu - 101 zł. W dodatku nie obejmują kolei miejskiej.

Leszek Ruta podkreśla, że na prośbę skarbnika miasta ZTM przedstawił różne warianty podwyżki, która ma pokryć rosnący deficyt budżetowy. Powtarza wersję, o której "Gazeta" pisała w styczniu: najmniej dotkliwa będzie dla stałych pasażerów. Np. bilety 30-dniowe zdrożałyby od września o 12-14 proc., czyli do 86-88 zł. Za to nowa cena jednorazowych wynosiłaby "około 3,5 zł", czyli o jedną czwartą więcej niż teraz. O 10-20 gr byłby od nich droższe bilety 40-minutowe. Na jeszcze większą skalę podwyżki muszą się przygotować pasażerowie linii podmiejskich, bo miasta i gminy sąsiadujące z Warszawą nie są w stanie dopłacać do komunikacji tyle, ile zakłada ZTM.

Wpływy z biletów przed podwyżką pokrywają tylko 30 proc. jej kosztów. Ostatnim razem ich ceny wzrosły przed trzema laty. Leszek Ruta: - Uważam, że lepiej robią to kolejarze, którzy co roku zarządzają podwyżkę o kilka procent. Wtedy jest to mniej odczuwalne dla pasażerów i budzi mniejsze emocje.

http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34 ... ilety.html

Pohor

Re: Tramwajem na Wilanów... odc. 696 - GW Stołeczna - 18.12.

Post autor: Pohor » 20 gru 2010, 22:11

Zdrowy, doceniam Twoją solidność kronikarską. Dzięki.

Hmm... 2020, 2020, to ile ja wtedy będę miał lat ...? ;)

Jak tramwaj będzie w 2020 to uznam to za sukces.
Ale szczerze mówiąc, wolałbym POW, Branickiego i Ciszewskiego, niż ten tramwaj.
Na tej trasie (nowego tramwaju) już jest komunikacja, a więc nie uznaje tego wydatku (inwestycji) jako niezbędnego, choć OCZYWIŚCIE bardzo potrzebnego.
Ulice przeze mnie wymienione są dla mnie i mojej dzielnicy ważniejsze.
To oczywiście moje subiektywne zdanie. :)

Awatar użytkownika
Zdrowy
osadnik
osadnik
Posty: 299
Rejestracja: 22 sie 2008, 22:20

Tramwajem na Wilanów... odc. 696 - GW Stołeczna - 18.12.2010

Post autor: Zdrowy » 20 gru 2010, 10:09

Nie wierzę, że dożyję dnia kiedy tramwaje dojadą na Wilanów, ale z kronikarskiego obowiązku uprzejmie donoszę...:

-------

Linia tramwajowa z Bemowa na Jelonki za 15 miesięcy
(...)
W kolejnych latach ma też powstać linia do Wilanowa. To jednak wciąż mgliste plany. Według Krzysztofa Karosa za odcinek od Dworca Zachodniego, m.in. wzdłuż Banacha do pl. Unii Lubelskiej, a dalej Goworka i Sobieskiego w stronę Miasteczka Wilanów, trzeba będzie zapłacić 600-700 mln zł (razem z wagonami). Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz nie wykluczyła w piątek, że miasto będzie się starać o dotacje na ten cel z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20.

Krzysztof Śmietana
źródło: http://wyborcza.pl/1,94898,8837855,Lini ... siecy.html

-------

dla porównania.
Koszty budowy:
- węzła Łopuszańska-Jerozolimskie: 160 mln zł
- węzła Marsa: 124 mln zł
- Centrum nauki Kopernik: 365 mln zł
- stadionu Legii: 470 mln zł (-VAT)
- 1 km autostrady Stryków Pyrzowice: ~40 mln zł
- 1 km drogi ekspresowej (bez obiektów inżynieryjnych i poza miastem): ~18 mln zł
- mostu Północnego z przyległościami:~1 mld zł
- trasy siekierkowskiej od Witosa do Marsa (8,1 km): 1.6 mld zł
- mostu Świętokrzyskiego (2000 r.): 160 mln zł
- Świątyni Opatrzności Bożej (szacunki z 2005 r.): 110 mln zł
- al. Rzeczpospolitej: ~30 mln zł
- ratusza dz. Wilanów (szacunki z 2002 r.): ~17 mln zł
- II linii matra warszawskiego (7 stacji + tory, wszystko w ścisłym centrum miasta): 4.1 mld zł

Pohor

Post autor: Pohor » 12 lut 2009, 23:03

czyli po Rzeczypospolitej i tramwaju będziesz pół kredytu do przodu :D

reflektor2
przybysz
przybysz
Posty: 74
Rejestracja: 31 sie 2006, 11:36

Post autor: reflektor2 » 12 lut 2009, 22:52

Oj, zanim wybudują Al. Rzeczyspolitej, spłacisz pół kredytu ;)

Awatar użytkownika
konkus
moderator
moderator
Posty: 1729
Rejestracja: 11 mar 2008, 18:02
Lokalizacja: Królewskie Przedmieście
Kontaktowanie:

Post autor: konkus » 12 lut 2009, 21:58

Co oczywiście nie przeszkadza deweloperom opowiadać bajek o planowanej wkrótce trasie "szybkiego tramwaju" łączącego MW z Centrum niczym metro naziemne. Ciekawe, jaki odsetek obecnych mieszkańców MW uwierzył tym zapewnieniom :).

Mi osobiście wystarczy, że wybudują Rzeczypospolitej i puszczą nią kilka autobusów. A swoją drogą - czytałem, że planowana jest likwidacja pętli Wilanów i przeniesienie jej na koniec Rzeczypospolitej, w okolice planowanej autostrady. I na to liczę. Bo jeśli chodzi o tramwaj - szybciej kredyt za mieszkanie spłacę, zanim tramwaj przez okno zobaczę ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Komunikacja publiczna”